+31 6 14 594 153 info@vandiestgroep.nl

Aegon-baas Wynaendts zegt dat in een interview met Het Financieele Dagblad.

Wereldwijd ziet hij de rol van de tussenpersoon veranderen. Een Aegon-woordvoerder haast te melden dat Wynaendts in het FD heeft gedoeld op de rol van de tussenpersoon wereldwijd. Het gaat volgens hem niet op voor de Nederlandse markt. “De rol die we voor tussenpersonen zien, geldt voornamelijk voor Angelsaksische landen. In Nederland hebben we altijd nauw samengewerkt met het intermediair en dat blijven we doen. Het is een onmisbaar kanaal”, aldus woordvoerder Dick Schiethart.

Als het aan Aegon-topman Alex Wynaendts ligt, zitten tussenpersonen straks niet meer tussen klant en verzekeraar, maar erbij. Ze moeten het – vooral in Angelsaksische landen – dan hebben van provisies op schadeverzekeringen en klanten met een vermogen vanaf € 1 miljoen.

“Klanten met minder vermogen regelen hun zaken liever digitaal vanwege de hoge kosten”, aldus de CEO van Aegon in het FD. De verzekeraar wil meer contact met haar klanten en Wynaendts voorziet dat tussenpersonen daardoor meer adviseur worden en naast verzekeraar en klant zitten, in plaats van ertussen. Alleen schade en klanten met grote vermogens zouden dan nog interessant zijn.
Wynaendts weerspreekt in het interview dat verzekeringen verkopen via internet goedkoper is dan via het intermediair. Volgens de CEO kost het trekken van een nieuwe klant via Google zo’n € 750 per klant. “Maar via Google is het wel ónze klant geworden en niet per se van de tussenpersoon”, constateert hij.

Regels beschermen tegen tech- reuzen
Bang dat Google of andere techreuzen zelf verzekeringen gaan verkopen, is Wynaendts niet. “Ik zie het niet zo snel gebeuren. Amazon en andere techbedrijven zullen in de zwaar gereguleerde financiële sector nooit de marges halen die ze gewend zijn”, zegt hij tegen het FD. Gisteren werd juist bekend dat Amazon zich wel op de verzekeringsmarkt gaat wagen. “We klagen wel eens over alle regels, maar ze beschermen ons tegelijkertijd tegen nieuwkomers.”

Bron: Verzekeringsnieuws, AMWeb, tekst verkort en deels aangepast
Foto: Michelle van Diest

Van Diest Verzekeringen ziet haar rol als tussenpersoon als “ontzorger” en wegnemen van “rompslomp!”

Share This